Podatki
Wspólnik świadczy usługi swojej spółce? Od 2026 roku zapłaci 17% ryczałtu
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw (UD116) wprowadza istotne modyfikacje w opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ministerstwo Finansów argumentuje, że planowana jednolita stawka 17 % dla usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych ma zapewnić uszczelnienie systemu podatkowego i ograniczenie optymalizacji polegających na świadczeniu przez wspólnika na rzecz spółki usług doradczych z opodatkowaniem przychodów stawką ryczałtu 8,5%, zamiast dywidendy opodatkowanej 19%.
Stosowany dotychczas mechanizm generuje podwójną korzyść:
-
Spółka zalicza wypłacone wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodów.
-
Wspólnik płaci relatywnie niski ryczałt ewidencjonowany (8,5% lub 12%), zamiast 19% podatku od dywidendy.
Zmiana definicji podmiotu powiązanego
Zgodnie z projektem, w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wprowadza się przepis stanowiący, że stawką 17% będą opodatkowane przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT. Kluczowe znaczenie ma przy tym obniżenie progu powiązań z dotychczasowych 25% do zaledwie 5% udziałów lub praw.
Podmioty powiązane w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT obejmują, m. in., podmioty, z których jeden wywiera znaczący wpływ na inny, podmioty, na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot lub członek rodziny do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ. Znaczący wpływ rozumiany jest tu jako posiadanie co najmniej 25 % udziałów w kapitale, przy czym projekt ustawy obniża ten próg do zaledwie 5%. Ze względu na wspomniany niski próg powiązań (5% zamiast 25%), szeroką definicję podmiotu powiązanego obejmującą powiązania rodzinne i zastosowanie do różnych form działalności gospodarczej zmiany dotkną znacznej liczby przedsiębiorców.
Stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
W Ocenie Skutków Regulacji nie przedstawiono żadnych danych dotyczących liczby przedsiębiorców, których dotknie zmiana, jak i szacunkowych kosztów dla przedsiębiorców, uzasadniając to brakiem danych. Rzecznik wskazuje, że nie jest to dopuszczalne w świetle wymogów z art. 66-68 Prawa przedsiębiorców. Dodatkowo Rzecznik argumentuje, że zmiana jest nieproporcjonalna wobec wybranych kategorii przedsiębiorców sektora MŚP, szczególnie wobec niskiego progu 5% oraz objęcia regulacją powiązań rodzinnych.
Jakie są wnioski?
Jednolita stawka ryczałtu 17% dla usług świadczonych podmiotom powiązanym, przy jednoczesnym ustaleniu progu powiązań zaledwie na poziomie 5% powoduje, że krąg podatników objętych regulacją staje się szeroki.
Planowane rozwiązanie jest, z jednej strony, niekorzystne dla przedsiębiorców dotychczas korzystających z niższych stawek ryczałtu. Z drugiej jednak strony, korzyścią tej zmiany jest zakończenie wieloletnich sporów z fiskusem i legalizacja modelu, w którym członek zarządu spółki może łączyć funkcje zarządcze ze świadczeniem usług specjalistycznych bez ryzyka zakwestionowania całego systemu rozliczeń.