Sprzedaż firmy
Starzejące się biznesy
Jak wynika z raportu „Polscy pionierzy przedsiębiorczości – 35-letnie firmy w Polsce” EY i Fundacji Firmy Rodzinne, w Polsce nadal funkcjonuje ponad połowa (bo aż 53 %) firm założonych w 1989 r. Większość z nich to biznesy rodzinne, prowadzone zazwyczaj w formie mikro- lub małych przedsiębiorstw. Często firmy te są prowadzone od samego początku – aż do dziś – przez ich założycieli, a co więcej – przedsiębiorcy ci nie mają nawet perspektyw związanych z przekazaniem przysłowiowej „pałeczki” np. swoim dzieciom, gdyż te po prostu nie są tym zainteresowane.
O ile biznesom liczącym dziś 35 lat należą się słowa uznania i gratulacje, gdyż z pewnością przetrwanie trudnych czasów transformacji, turbulencji legislacyjnych, pandemii COVID-19, wojny na Ukrainie i innych trudności z pewnością było nie lada wyzwaniem, to należy dziś spojrzeć w przyszłość i odpowiedzieć sobie na pytanie: „co dalej?”.
I tu warto rozważyć opcję, która może być z jednej strony bolesna dla osób związanych od samego początku ze swoimi biznesami, ale z drugiej strony – zwłaszcza przy braku sukcesorów – stanowić gwarancję spokojnej starości, tj. sprzedaż przedsiębiorstwa. To rozwiązanie może zapewnić nam nie tylko środki finansowe, które będą mogły zostać przeznaczone na dowolny cel, ale także zdjąć z barków ciężar w postaci prowadzenia firmy, co – zwłaszcza w polskich warunkach – nierzadko jest bardzo stresogennym doświadczeniem.
Do takiej transakcji, jak sprzedaż przedsiębiorstwa, trzeba się jednak oczywiście odpowiednio przygotować. De facto sprzedaje się bowiem udziały (akcje) w spółce, a nie jednoosobową działalność gospodarczą czy też spółkę osobową. Oznacza to, że często transakcja ta musi być poprzedzona przekształceniem firmy do odpowiedniej formy prawnej. Na tym – początkowym – a także na kolejnych etapach tego rodzaju przedsięwzięcia warto skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych ekspertów. Nie warto bowiem ryzykować, zwłaszcza gdy w grę wchodzi dorobek życia.